Regelmatig toevoegen van nieuwe content is goed omdat Google er waarde aan hecht dat een website up to date is. Maar wat vaak vergeten wordt is dat het om diezelfde reden ook belangrijk is om af en toe eens oude pagina’s door te nemen en waar nodig, op te schonen of op te frissen met nieuwe informatie. Zo kun je de prestaties en de ranking van deze pagina’s aanzienlijk verbeteren.

Hoe vaak een pagina door Google wordt “gecrawld” hangt af van het aantal bezoekers van een pagina en hoe vaak deze pagina wordt aangepast. Daarbij geldt dat grote aanpassingen zwaarder wegen dan kleine. Ook de kwaliteit van een pagina is van belang. Die wordt bepaald aan de hand van het zogenaamde Panda algoritme. Oude content kan na een aantal jaren nog steeds goed scoren, het is dus beter deze onaangeroerd te laten. Maar voor minder goede (of slechte) content geldt dat wanneer je deze pagina’s een upgrade geeft ze beter zullen scoren.

Hoe bepaal je nu welke content voor verbetering vatbaar is?

Met Search Console – de functie Zoekanalyse – kun je alle pagina’s en hun rankings in kaart brengen.

Pagina’s die op het moment dat ze gepost werden al niet goed scoorden, zowel als content wat in eerste instantie wel goed presteerde maar later in de zoekresultaten is weggezakt, komen alle in aanmerking voor een upgrade.

Checklist

Volg de volgende stappen om je website te updaten:

  1. Doe een nieuwe zoekwoord analyse
    Misschien zijn er nieuwe zoekwoorden bijgekomen die je zou moeten verwerken, of zijn bepaalde woorden achterhaald en kunnen ze worden verwijderd. Update je teksten aan de hand van deze analyse.
  2. Controleer alle teksten op schrijfkwaliteit
    Herschrijf teksten waar nodig.
  3. Controleer alle teksten op relevantie
    Verwerk nieuwe informatie in je teksten en verwijder wat niet meer relevant is.
  4. Controleer alle links
    Ook de kwaliteit van links wordt door Google beoordeeld. Zorg ervoor dat links verwijzen naar actieve, kwalitatieve pagina’s en voeg nieuwe links toe waar nodig.
  5. Beoordeel de vormgeving
    Zijn foto’s en video’s nog actueel en ziet je site er nog aantrekkelijk uit, of is er vernieuwing nodig om bezoekers te blijven trekken?

Het is goed als je de wijzigingen die je doorvoert ook vastlegt, zodat je achteraf kunt analyseren of je pagina rankings (en dus de kwaliteit van je website!) zijn verbeterd.

Hulp nodig? Neem contact op met Primetech Media. Wij helpen u graag uw website naar een hoger niveau te brengen!